FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/01/2011

Barnens boende

Hej. Mina barn är 5 och 9 år och bor växelvis hos mig och sin pappa. Vi har gemensam vårdnad. Nu skall jag flytta till en annan del av landet och vill ta med båda barnen, eller åtminstone det yngsta som själv uttrycker en önskan om att bo med mamma. Går det att konkretisera begreppet "hänsyn bör tas till barnets ålder och mognad"? Vid vilken ålder börjar man fästa vikt vid barnets önskemål avseende boende? Det äldsta barnet vill vara kvar hos sin pappa då han ej vill byta skola. Måste syskonen bo tillsammans? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Eftersom du och barnens far har gemensam vårdnad så skall alla viktiga beslut som rör barnen fattas gemensamt av er. Att flytta till en annan del av landet med barnen är ett sådant viktigt beslut (se Föräldrabalken 6 kapitlet 13 §). Du har således inte rätt att flytta med barnen utan faderns godkännande. Skulle ni komma överens men 12-åringen motsätta sig detta så är det trots allt ni som vårdnadshavare som har rätt och skyldighet att bestämma om var barnet skall bo (se Föräldrabalken 6 kapitlet 11 §). Man skall enligt regeln ta hänsyn till barnets synpunkter och åsikter men frågan om var barnet skall bo faller enligt min bedömning på er att bestämma. Skulle ni inte komma överens kan du låta tingsrätten enligt Föräldrabalken 6 kapitlet 14 a§ avgöra frågan om barnens boende. Det som domstolen fattar beslut om enligt detta lagrum är vem som barnen ska bo tillsammans med, inte var. För detta beslut är det enligt FB 6 kap 2a§ barnets bästa som är avgörande. Lagrummet stadgar vidare att hänsyn ska tas till barnets vilja med hänsyn till dess ålder och mognad. Vad gäller det stadgandet så finns det ingen åldersgräns för när ett barns vilja skall beaktas. Den hänsyn man tar beror som sagt på barnets mognad men vad gäller ditt yngsta barn så är min bedömning att eftersom barnet endast är fem år gammalt så kommer rätten inte fästa någon nämnvärd vikt vid dess uppfattning i frågan. Större vikt skulle antagligen läggas vid 12-åringens önskan om att bo kvar. Hur stor vikt som läggs är som sagt väldigt olika med hänsyn till barnets ålder och mognad och det är därför svårt att ge ett generellt svar på vad stadgandet mer precist innebär i dina barns fall. Vad gäller din fråga om huruvida de måste bo tillsammans så är svaret att de inte måste det men i regel vill domstolen undvika att skilja på syskon. 6 kapitlet i Föräldrabalken finner du här: https://lagen.nu/1949:381#K6 Har du några mer frågor så återkom gärna. Vänligen, Roger Axelsson
Rådgivare