Fastighet köpt av förälder inte att se som förskott på arv

min fru köpte en stuga på ofri grund 11år sen av sin far för 20% mer en tax.värde.kan syskon strida för att det var för billigt och kräva pengar.stugan finns ej kvar nybyggt på tomt som numera är friköpt

Lawline svarar

Hej, Det är inte ovanligt att det i samband med arvsskifte uppmärksammas gåvor som arvlåtaren givit bröstarvingar under sin livstid. Huvudregeln enligt 6 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) är att sådana gåvor är att se som ett förskott på arv. Det är då inte enbart rena gåvor som beaktas utan även exempelvis försäljning av egendom som skett till ett underpris. Då fastigheten du berättar om köpts till ett värde som inte är att se som ett klart underpris är troligtvis inte denna regel något som syskonen kan använda sig av. De har alltså ingen möjlighet att kräva dig på något till följd av fastighetsköpet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare