Mönsterskydd för tyger

Hej! Jag undrar, det stod om mönsterskydd eller designskydd eller vad det heter. Men om jag köper ett enfärgat tyg typ rött får jag då sy något av det och sälja? Eller finns det mönsterskyddade enfärgade tyg också.

Lawline svarar

Hej. För att ha skydd enligt Mönsterskyddslagen (https://lagen.nu/1970:48) krävs det att tyget uppnår en verkshöjd, vilket innebär att mönstret skall vara nytt och särpräglat (dvs. ha utmärkande drag som skiljer det från andra tidigare tillverkade tyger) enligt 2 § Mönsterskyddslagen. (Tyger omfattas inte av upphovsrätten eftersom de är endast funktionella.) Att använda enfärgade tyger såsom jeans och bomull osv. ska inte vara begränsat av mönsterskyddet eftersom enfärgade tyger inte gärna kan uppnå särprägel. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare