FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/01/2011

Arvsrätt och testamente

Hej! Fråga om arvsrätt och testamente. Min morbror saknar barn och min mor är avliden. Detta innebär att jag ingår i den krets som ärver honom - så långt allt klart. Jag har en halvsyster som har en annan mor än jag (dvs inte är släkt med morbror). Min mor hade i sitt testamente skrivit att hennes kvarlåtenskap skulle delas mellan oss hel- och halvsyskon. När morbror avlider innebär då mors testamente att även min halvsyster ärver, eller bortser man från mors testamente och går på "blodsband"? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Som du skrev i din fråga ingår du i den arvsklass som ärver din morbror, förutsatt att han inte har några egna barn och att ingen av hans föräldrar är vid liv. Det framgår av ärvdabalken 2 kap 2 §.(https://lagen.nu/1958:637) Då din mor är avliden, ärver du som hennes avkomling den del av kvarlåtenskapen hon skulle ha ärvt. Din halvsyster kommer inte att ärva din morbror. Hon ingår inte i den arvsklassen, eftersom hon inte är avkomling till din mor. Att din mor hade testamenterat kvarlåtenskap till henne har ingen betydelse i arvskiftet efter din morbror. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Kerstin
Kerstin EifrémRådgivare