Klander av testamente

Om jag som bröstarvinge klandrar ett testamente för att få det ogiltigförklarat pga av att testamentet utelämnar laglotten, hur påverkar då beslutet att testamentet förklaras giltigt Vi har försökt med hjälp av delgivning framföra vårt krav, men ej lyckats. Hur klandra testamente om inte efterlevande make vill acceptera delgivning.

Lawline svarar

Hej För att göra gällande att testamentet är ogiltigt kan du som arvinge klandra det inom sex månader från att du har blivit delgiven det i bestyrkt avskrift av testamentstagaren 14:4-5 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Med delgivning räknas som huvudregel när du har mottagit handlingen 19 § delgivningslagen (https://lagen.nu/1970:428) och klandertalan anses väckt när din stämningsansökan har inkommit till tingsrätten 13:4 st. 3 RB. Du väcker alltså talan om klander hos tingsrätten. Talan väcks mot testamentstagare. För att en klandertalan ska bifallas och testamentet därmed förklaras ogiltigt krävs att det föreligger en klandergrund enligt ÄB 13 kap. Grund för klander föreligger vid formfel, psykisk störning samt obehörig påverkan och motivvillfarelse, 13 kap. 1-3 §§ ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K13P3S1). Om talan inte väcks inom föreskriven tid (dvs. sex månader från delgivningen) är testamentet giltigt även om det föreligger en grund för ogiltighet. Ogiltigförklaring av testamentet innebär att testamentstagaren inte kan göra testamentet gällande. Undantagsvis ogiltigförklaras dock bara en del av testamentet. Om domstolen beslutar att godkänna testamentet har du rätt att få ut din laglott, förutsatt att du har begärt jämkning av testamentet under jämkningsfristen. Du kan när som helst under sexmånadersfristen väcka klandertalan respektive begära jämkning. Du kan även godkänna testamentet (dvs. att inte väcka klandertalan) och fortfarande begära ut din laglott. För att du ska få ut din laglott förutsätts att du begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB. (Du kan också välja att både väcka klandertalan och begära jämkning av testamentet.) Begäran av jämkning ska framföras inom sex månader från det att du blev delgiven testamentet (7 kap. 3 § 3 st ÄB). Jämkning kan ske antingen genom att du riktar ditt anspråk direkt till testamentstagaren eller genom att du väcker talan mot denna, 7 kap. 3 § 3 st ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K13P3S1). Om du inte begär jämkning inom jämkningsfristen (dvs inom sex månader från delgivningen) förlorar du din rätt att få ut laglotten. Jag hoppas detta ska hjälpa. MVH
Angelica HageRådgivare