FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/01/2011

När ett brott anses genomfört samt legalitetsprincipen

http://framtiden.amf.se/ Vad gäller egentligen här? Om jag idag skickar ett lagligt meddelande på tjänsten som är olagligt år 2030 pga ändringar i lagen, har jag då begått något brott? Har AMF gjort något brott genom att vidarebefodra meddelandet eller har AMF någon skyldighet här? Vad gäller om jag via datorns "Schemalagda aktiviteter" schemalägger en åtgärd som idag är laglig men som pga lagändringar, blir olaglig att utföra på det datum som den schemalagda aktiviteten är inställd på att starta? (AMFs tjänst är ju i grund och botten en meddelandetjänst där meddelandena är schemalagda att skickas ut hösten 2030). När anses brottet vara utfört? Då den schemalagda aktiviteten läggs upp, eller då den schemalagda aktiviteten utförs/exekveras?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågan om när ett brott anses utfört är omöjlig att svara generellt på. Man får titta i varje enskild brottsbestämmelse för att kunna avgöra det. Låt mig illustrera med några exempel som kan vara aktuella när det gäller att skicka ut meddelanden till "framtiden": - Hets mot folkgrupp enligt brottsbalken 16 kap 8§ (du kan läsa om det här: https://lagen.nu/1962:700#K16P8S1). Detta brott förutsätter att meddelandet sprids. Om ditt meddelande bara skickas till AMF och där lagras i tjugo år så har det följaktligen inte spridits och därför inte fullbordats. - Förolämpning enligt brottsbalken 5 kap 3§ (https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1). Skulle du skriva något väldigt förolämpande riktat exempelvis till en AMF-tjänsteman som hanterar dessa ärenden så anses det brottet genomfört när AMF-tjänstemannen nås av meddelandet. Det beror alltså väldigt mycket på vilken typ av brott frågan gäller. Väldigt generellt kan man kanske säga som svar på din fråga om "schemalagd aktivitet" att även om många av brotten inte fullbordas när du schemalägger dem, så kan du sannolikt ändå dömas för försök till brottet i fråga, enligt brottsbalken 23 kap 1§ (https://lagen.nu/1962:700#K23P1S1). Det innebär att om du skulle bli påkommen innan brottet rent teoretiskt har genomförts (vilket alltså inte skulle ske förrän 2030), kan det fortfarande vara brottsligt enligt de förutsättningar som anges i 23:1. Din fråga om lagliga meddelanden är lite enklare att svara på. En grundläggande princip inom svensk straffrätt är den så kallade legalitetsprincipen (bland annat införd i regeringsformen 2 kap 10§ och lag (1964:163) om införande av brottsbalken 5§). Principen innebär att du inte kan dömas för något som inte var olagligt när det genomfördes. Men, som framgår ovan, kan fullbordanspunkten för olika brott se lite annorlunda ut. Generellt är det nog dock så att de flesta brott som här kan bli aktuella, anses fullbordade först när meddelandet når mottagaren. Då spelar det alltså ingen roll om gärningen i fråga är laglig nu. Svaret på alla dina frågor beror helt enkelt lite på vilken typ av brott det är som är aktuell. Jag hoppas att detta hjälpt dig. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare