Avtal om övertagande av bostad vid samboendes upphörande

Hej För snart ett år sedan separerade jag och min dåvarande sambo sedan lite mindre än ett år. Jag stod på kontraktet men skrev över lägenheten på honom pga ultimatum m.m men nu mår jag bättre och undrar om man har någon rätt att häva en sådan överskrivning? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej När ett samboförhållande upplöses så måste den sambo som vill att en bodelning (uppdelning av det gemensamma bohaget, dvs bostad och det bohag som införskaffats för gemensam användning) dem emellan ska ske, begära bodelning inom ett år efter det att samboförhållandet upplöstes. Se 8 § Sambolagen (2003:376) (https://lagen.nu/2003:376). En sambos rätt att begära bodelning försvinner däremot om samborna tidigare har avtalat bort rätten till delning av värdet av samboegendomen, dvs. bostad och bohag. Denna typ av avtal är bara giltig om det är upprättat i skriftlig form och undertecknat av båda samborna. Se 9 § 2 st Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Ett sådant avtal kan även ingås efter det att samborna separerat. Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen, enligt 9§ 3 st Sambolagen. Jag kan inte bedöma om din situation är sådan att den faller inom den typen av omständigheter som innebär att avtalet kan anses vara oskäligt, för att detta ska vara troligt så krävs normalt att speciella omständigheter förelegat samt att även avtalets innehåll på något sätt anses vara oskäligt. Om det däremot är så att du av särskilda skäl behöver bostaden mer än din före detta sambo så kan regeln i Sambolagens 16 § 2 st (https://lagen.nu/2003:376) ge dig rätt att få denna egendom i avräkning på din lott. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Denna regel kan inte sättas ur spel med hjälp av ett sådant avtal som beskrivits ovan enligt Sambolagen 9 § 2 st. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare