Försäljning av giftorättsgods, fast egendom

Försäljning av landställe. Hej!Jag undrar om min mamma kan sälja landet utan min pappas medgivande ,(pappa har Alzheimer).Mvh

Lawline svarar

Hej, För frågor kring äktenskap och egendomsförhållanden däri är äktenskapsbalken tillämplig, ÄktB. (https://lagen.nu/1987:230) I 7 kap 5 § 1 st. 3 p. ÄktB stadgas vad för typ av förfogande av gemensam fast egendom som kräver båda makars samtycke. Bland annat krävs samtycke för att sälja, låta inteckna, hyra ut eller upplåta nyttjanderätt i fast egendom som är del av makarnas giftorättsgods. Samtycket ska enligt 7 kap 5 § 4 st ÄktB ske skriftligen när det gäller försäljning och inteckning. Din mor behöver alltså din fars skriftliga samtycke för att kunna genomföra en försäljning av egendomen. Om din far inte ger sitt samtycke kan din mor vända sig till domstol för att få rättens tillåtelse till åtgärden. Rättens tillåtelse ersätter då makens, ditt, samtycke. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare