Familjerättsliga avtal - övertagande av bostad och vårdnadsfrågor

Hej - fråga huruvida ett juridiskt avtal bär kraft utan att kunna överklagas gällande dessa tre frågor. Fråga 1. Kan man skriva giltigt avtal mellan kvinna och man som lever ihop - där kvinnan avsäger sig rätten till besittningrätt av hyres-rätten vid eventuell separation. Om så möjligt - kan då det juridiska avtalet överklagas - ifall separationen blir ett faktum. Ponera att det ska gälla även om dom båda har skaffat barn tillsammans. Fråga 2. Kan man likt ovan även skriva juridiskt avtal att full delad vårdnad ska gälla vid eventuell framtida separation - innan ens ett barn är fött utan planerat ? Fråga 3. Om möjligt - vad på en höft kostar det att skaffa sig ett sådant avtal utformat ?

Lawline svarar

Hej Då du nämner ”lever ihop” uppfattar jag situationen som att personerna inte är gifta utan att det är fråga om två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll. Detta innebär att sambolagen (2003:376) (SamboL) blir tillämplig (se 1 §). Besittningsrätt är något som förekommer i hyresförhållandet mellan en hyresgäst och en hyresvärd när en hyresrätt upplåts till hyresgästen för självständigt bruk. Detta innebär bland annat att den starkare rätten för hyresgästen att få ett hyresavtal förlängt inte gäller då lägenheten utgör en del av hyresvärdens bostad (se jordabalken [1970:994] (JB) 12 kap 45 § punkten 3). Besittningsrätt blir därför inte aktuellt i förhållandet mellan samborna. Det kan dock upplysas om att i de fall den ena sambon har besittningsrätt i förhållande till hyresvärden ”smittar” den av sig på den andra sambon på så sätt att denne har rätt att ta över hyresrätten om hyresvärden eller sambon med hyresavtalet skulle säga upp avtalet (se JB 12 kap 47 §). Vad gäller förhållandet mellan samborna i de fall de skulle separera finns en bestämmelse om övertaganderätt i SamboL 22 §. Rätten innebär att om någon av samborna har en bostadsrätt eller hyresrätt som utgjort sambornas bostad kan den andra sambon ha rätt att ta över bostaden. Denna bestämmelse är tvingande och kan alltså inte avtalas bort. På grund av bestämmelsens tvingande karaktär är denna rätt dock begränsad till de fall samborna har eller har haft barn tillsammans. Trots att det finns barn med i bilden krävs dock för det första att den övertagande sambon har ett större behov av lägenheten, för det andra måste övertagandet vara skäligt. Det måste alltså finnas goda skäl för övertagandet. Även om samborna saknar gemensamma barn gäller denna tvingande bestämmelse, dock är rätten ännu mer begränsad i detta fall och bör användas enbart i exceptionella fall till exempel om kvinnan skulle vara gravid. Vårdnaden om ett barn sammanfaller ofta med det rättsliga föräldraskapet. Är barnets föräldrar sambor har modern ensam vårdnad. Mannen kan få sitt faderskap bekräftat genom en faderskapsbekräftelse. Denna bekräftelse kan göras innan barnets födelse och det uppställs vissa formkrav som skriftlighet, vittnen, moderns godkännande samt socialnämndens godkännande. (se föräldrabalken [1949:381] (FB) 1 kap 4 §). När det uppkommer tvister om vårdnad, boende och och umgänge gäller att barnets bästa ska vara avgörande (se FB 6 kap 2 a §). Vårdnaden handlar alltså inte om att ge en slags rättvisa mellan föräldrarna. Det kan dock sägas att när en vårdnadsfråga bedöms ska domstolen ta särskild hänsyn till att det i regel ligger i barnets intresse att ha en nära och god relation med båda föräldrarna. När det gäller avtal om vårdnad, boende och umgänge kan föräldrar avtala om detta, men detta hindrar inte att en förälder väcker talan om denne anser att barnets bästa är en annan lösning än vad som förekommit i avtalet. Ett avtal ska även godkännas av socialnämnden (se FB 6 kap 6 §, 14 a § och 15 a §). Jag har svårt att se att socialnämnden skulle godkänna ett avtal vilket rör ett ännu inte avlat barn då tillämpningen om barnets bästa inte kan avgöras för ett hypotetiskt fall så som om ett par skulle få barn i framtiden. Sammanfattningsvis kan sägas att det enligt min mening inte går att genom avtal förplikta en sambo att avstå sin övertaganderätt eller att inför framtiden reglera barnets bästa. Om du vill ha en kvalificerad juridisk bedömning och hjälp med att utforma ett avtal kan du hitta en advokat genom advokatsamfundet (http://www.advokatsamfundet.se/templates/FramedPage.aspx?id=3836). Priset kan variera varför jag råder dig att fråga den du väljer att kontakta. mvh
Lawline RådgivareRådgivare