FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/12/2010

Förvaltningsprocess - Rätt ort

Hej, Jag ansökte om omprövning av radio- och tv-avgift till radiotjänst och fick avslag. I beskedet står det att om jag skickar in en överklagan och radiotjänst inte ändrar beslutet till min fördel så skickas överklagandet till förvaltningsrätten i Luleå. Betyder det att jag måste vara beredd att ta ledigt från jobbet flera dagar och resa 80 mil till Luleå på förhandling? Jag såg på domstol.se att det finns en förvaltningsrätt på min lokala ort, och då undrar jag om jag kan kräva att prövningen ska äga rum på min ort?

Lawline svarar

Hej! Ett beslut ska överklagas till den förvaltningsrätt inom vars domkrets ärendet först prövats, se 14 § lag om allmänna förvaltningsdomstolar (https://lagen.nu/1971:289) Radiotjänsts ärenden prövas i Kiruna som innefattas i Luleå förvaltningsrätts domkrets, se 5 § förordning (1977:937) om allmänna förvaltningsdomstolars behörighet m.m. (https://lagen.nu/1977:937) Luleås förvaltningsrätt är alltså den domstol som skall pröva frågan. Förfarandet i förvaltningsrätterna är dock i huvudsak skriftligt vilket innebär att du förmodligen inte behöver åka Luleå. Även om en muntlig förhandling skulle behövas finns det möjlighet att genomföra denna via videolänk, exempelvis med hjälp av en annan domstol. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare