Folkbokföring. Framtida boendesituation delvis oviss

Är det straffbart att skriva sig på en annan adress? Vad händer när man är folkbokförd på en annan adress? Jag och mitt äldsta barn funderar på att flytta hem till mina föräldrar men är inte säkra på om vi kommer att bo där beroende på hur förhållandet mellan mig och min man utvecklas. Vilka konsekvenser får det för mina föräldrar att vi (jag och barnet) skriver oss där? Alla inblandade har egna villor, vi bor i samma kommun OCH församling och ingen av oss uppbär någon form av bidrag, förutom barnbidrag. Det kommer inte att ge oss några ekonomiska fördelar på något sätt.

Lawline svarar

Hej! Enligt folkbokföringslagen (FBL) ska man folkbokföras på den fastighet (och i den församling) där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila, eller när man har flyttat, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. FBL anger att _regelmässigt tillbringar sin dygnsvila_ betyder _där man under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan._ Enligt din beskrivning av situationen ska du folkbokföras hos dina föräldrar om du flyttar hem till dem. Anmälan om ändring ska göras senast en vecka efter flytten. Du får uppskatta framtiden efter bästa förmåga. Det är straffbart att uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte anmäla ändringar av sin folkbokföring i rätt tid. I ringa fall ska dock inte dömas till ansvar. Så länge de boendeförhållanden du anmäler är riktiga och du inte dröjer väldigt länge med att anmäla ändrade förhållanden borde du inte behöva oroa dig för att begå något brott. Att ni skriver er hos dina föräldrar påverkar bl a dina föräldrars rätt till vissa bidrag där hushållets sammanlagda inkomster beaktas. Du kan läsa FBL här: https://lagen.nu/1991:481 . Se särskilt 6 § 1 st, 7 §, 25 § st 1 och 43 §. Hoppas jag lyckades svara på dina frågor Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare