FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/12/2010

Bortfallande av påföljd

Om det förekommer en urkundsförfalskning i ett bygglovsprotokoll räknas preskibering från dagen när brottet begicks eller när det får konsekvenser för en sökande? Jag menar det kan ju ta tid innan man får reda på att det förekommit en förfalskning.

Lawline svarar

Hej, Urkundsförfalskning regleras i Brottsbalken (BrB) 14 Kap. 1 §, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1. För att brottet skall anses vara begånget krävs enligt paragrafen, utöver framställningen av en falsk urkund på något av de uppräknade sätten, att det föreligger en fara i bevishänseende. Det skall därmed finnas en risk för att någon uppfattar urkunden såsom äkta. Av paragrafen framgår också att man för urkundsförfalskning kan dömas till fängelse i högst två år. Då din fråga berör preskriptionstiden för brottet får man söka i 35 kap. BrB. Av 35 kap. 1 § 2p., https://lagen.nu/1962:700#K35P1S1, framgår att preskriptionstiden för urkundsförfalskning är fem år. Av BrB 35 kap. 4 §, https://lagen.nu/1962:700#K35P4S1, anges att tiden skall beräknas från den dag brottet begicks. Denna tid sammanfaller i regel med den tid då brottet anses vara fullbordat. En urkundsförfalskning anses vara fullbordad vid den tid då förfalskningen skett. Detta innebär således att preskriptionstiden kan komma att beräknas innan dess det uppkommit några konsekvenser av urkundsförfalskningen. Tiden beräknas från den dag brottet begicks. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare