FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/12/2010

Frågeformulär till barn utan föräldrarnas samtycke

Min 10-åriga dotter och hennes klasskamrater tvingades av skolans sjuksyster, under lektionstid, att svara på ett formulär där det förekom frågor om hon blivit utsatt för våldtäkt eller sexuellt ofredande bl.a. Formuläret samlades sedan in. Föräldrarna har inte informerats varken före eller efter, och har sålunda inte heller kunnat ge något samtycke till detta. Syftet med frågställningen är också höljt i dunkel. Fråga: Är det lagligt att ställa frågor till barn på detta sätt om de blivit utsatta för brott utan föräldrarnas vetskap eller medgivande? Om inte vad skulle det kunna rubriceras som?

Lawline svarar

Det är inte olagligt att ställa frågor till barn huruvida de blivit utsatta för brott. Samtycke behövs således inte. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare