FrågaFAMILJERÄTTFaderskap13/12/2010

Upphävande av faderskap

Hej! Jag är 43 år och min far är 72 år, nu vill han häva sitt faderskap! Jag är född inom äktenskapet. Hur kan han tvinga mig att bevisa att jag inte är hans dotter även om jag inte vill det?

Lawline svarar

Ett faderskap upphävs genom en domstols dom. En talan om upphävande av faderskap kan väckas antingen av fadern eller barnet i fråga genom en ansökan om stämning. Barnets samtycke eller medverkan är inte nödvändigt för att starta en process för upphävande av faderskap. Fadern kan alltså välja att göra detta själv genom en stämningsansökan mot barnet om upphävande av faderskapet. Då du är född inom äktenskapet utgår jag ifrån att faderskapet fastställdes genom antagande om att den man som din mor vid födseln var gift med också var din far. Därmed krävs det att det visas att du inte är barn till denna man för att rätten ska upphäva faderskapet. Angående detta se kap 1 § 2 Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare