FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/12/2010

Bodelning

Vid en skilsmässa står jag som ägare på en bil till ett värde av 100.000. Jag har även ett kvitto på att jag själv köpt bilen. Jag förstår att min fru har rätt till halva värdet (50.000:-), men kan det bli så att hon ändå får hela bilen och istället att jag får halva värdet om tex man tycker att hon har större behov för bilen ? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Enligt 11 kapitlet 7 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K11P7S1) har varje make rätt att behålla sin egendom vid en bodelning om den så önskar. Om den ena maken har egendom av ett större värde än den andra får den själv avgöra vilken egendom som ska lämnas över till den andre maken. Av kapitlets 9 § framgår att maken istället för att lämna egendom till den andra maken har rätt att betala motsvarande belopp i pengar. Av 9 § framgår även att om maken väljer att utlämna egendom har den andre maken rätt att så långt det är möjligt utfå sådan egendom som inte är uppenbart olömplig för denna. I kapitlets 8 § stadgas att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna på sin lott. Denna regel gäller dock enbart bostad och bohag, och då en bil inte är hänförlig till varken bostad eller bohag är regeln inte tillämplig i detta fall. Du har således rätt att få bilen på din lott vid en eventuell bodelning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare