FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/12/2010

Sälja barns egendom?

Min dotter fick en häst av sin far för 2 år sedan när hon fyllde år, nu vill han sälja hästen! Kan han göra det när han gett henne den? Min dotter är 12 år.

Lawline svarar

Hej, Din dotter är fortfarande omyndig. Hon får alltså enligt huvudregeln i 9 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) inte själv råda över sin egendom. Rätten att förvalta egendomen tillkommer istället förmyndarna, det vill säga dig och fadern om ni har gemensam vårdnad, se 10 kap 2 § FB (https://lagen.nu/1949:381#K10P2S1) Du har alltså i så fall också rätt att tycka till kring förvaltningen av din dotters egendom, skulle du och fadern inte kunna komma överens i ärendet skall en utomstående lösa tvisten. Det framkommer av 12 kap 12 § 2 st. att den åtgärd som överförmyndaren (myndighetsperson som finns i varje kommun) stödjer skall gälla, se https://lagen.nu/1949:381#K12P12S2 Fadern är alltså om han har vårdnad om dottern hennes förmyndare, därav följer rätten att förvalta dotterns egendom eftersom hon är omyndig. Detta gäller trots att hästen ursprungligen var en gåva. I och med att du också är barnets förmyndare har även du något att säga till om i ärendet, kan ni inte komma överrens bör ni kontakta er lokala överförmyndare. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare