FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/12/2010

Falsk/vårdslös tillvitelse

Jag ljög i polisförhör om att jag sett en misshandel för 3 år sedan. Detta var en släkting till mig som förklarade att jag bara behövde säga en speciell visa i förhöret så skulle männen som slagit en person erkänna om det fanns ett vittne. Jag ska bli kallad till rättegången som vittne. Men jag vill erkänna att jag ljög i förhöret. Hur gör jag? vill inte begå mened. Trodde inte det skulel bli så allvarligt.

Lawline svarar

För att undvika att bli kallad som vittne till rättegången bör du kontakta polisen och berätta vad som hänt. Blir du ändå kallad till rättegången kan du kontakta åklagaren eller berätta sanningen vid rättegången. Då gör du dig inte skyldig till mened. Däremot kan du bli åtalad för falsk eller vårdslös tillvitelse enligt brottsbalken 15:7. Se https://lagen.nu/1962:700 Falsk tillvitelse kan komma ifråga om du sanningslöst beskyllt annan för brottsligt gärning hos polisen, och vårdslös tillvitelse, som är den mildare formen av falsk tillvitelse, kan bli aktuellt om du inte kände till vad som hänt, men du hade skälig anledning att anta att det du sa inte var sant. Kontakta polisen så snart som möjligt. Det är möjligt att du ínte blir åtalad för dina handlingar.
Lina RadovicRådgivare