Avtalstolkning. Omfattning av upplåtelse av rätt till datorprogram

Hej! Jag har en fråga gällande utvecklande av mjukvara och äganderätt. Om jag har utvecklat och levererat ett program till en vän mot betalning, fast utan att ha ingått i någon form av avtal, muntligt eller skriftligt, vem är det som har rätt till programvaran? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Din fråga är allmänt hållen så jag har inte för avsikt att ge ett svar som täcker alla aspekter. Enligt 1 § 2 p upphovsrättslagen (URL, https://lagen.nu/1960:729#P1S1 ) har du som _skapare_ av datorprogrammet _upphovsrätt_ till det. Den omfattas därmed av din äganderätt. Du har, enligt 2 § URL har uteslutande rätt att förfoga över programmet bl a genom att framställa exemplar av det och göra det tillgängligt för allmänheten. Detta sker vanligtvis genom avtal om upplåtelse av rätt till programmet (licensavtal). Vad din vän har rätt att göra med programmet beror alltså på vad ni har avtalat. Om det inte klart framgår vad ni avtalat bestäms avtalsinnehållet genom tolkning, i sista hand av domstol. Ett avtalsförhållande kan föreligga trots att parterna inte är medvetna om den rättsliga klassificeringen. Ett avtal ingås vanligtvis genom anbud och accept men kan även anses ingånget till följd av parternas faktiskta handlande. Ett avtalsförhållande föreligger t ex om din vän i förväg givit dig några specifikationer eller önskemål rörande programmets innehåll eller utformning och du följt dessa pga önskemålet. Eftersom s k benefika rättshandlingar (såsom gåvor) inom juridiken betraktas som (benefika) avtal föreligger ett avtalsförhållande mellan er även om du utformat programmet helt utan din väns medverkan och sedan givit honom ett exemplar av det. Enligt praxis gäller för de flesta avtal den s k påståendedoktrinen vid bestämmande av avtalsinnehållet, dvs att den som påstår att ett avtal har ett visst innehåll har bevisbördan för sitt påstående. För benefika avtal ligger däremot bevisbördan på den som är berättigad till den välgörande rättshandlingen. Hur ni agerat i förhållande till varandra innan du skrev programmet och under utvecklingstiden påverkar alltså bevisbördans placering i en framtida tvist i domstol. Denna avgör vem som står risken för att ingen av er lyckas bevisa sitt påstående om upplåtelseavtalets omfattning. Avslutningsvis finns i 26 g - h §§ URL särskilda bestämmelser, som bl a ger din vän rätt att i begränsad utsträckning göra ändringar i programmet, göra säkerhetskopieringar mm. Jag tolkar uppgifterna i frågan som att det är fråga om en ren väntjänst varför bestämmelsen i 40 a § URL, om arbetsgivares rätt till de datorprogram som en arbetstagare utvecklar, inte är tillämplig på ditt fall. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare