Gåva till bröstarvinge utan att vara förskott på arv.

Hej, antag att jag har två barn. Kan jag skänka bort min sommarstuga till ett av barnen utan att fullt ut kompensera det andra? Antag att jag skriver gåvobrev som säger gåvan ska inte räknas av arv, kommer det vara giltigt trots att det andra barnet inte kompenseras med lika stor gåva?

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kapitlet 1§ Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1, uppställs en presumtion på att en gåva till bröstarvinge är ett förskott på arv. Men om man, som du frågar, skriver ett gåvobrev där man uttryckligen avger en viljeförklaring om att avräkning på arvet inte ska ske så är den giltig. Gåvobrevet kommer vara giltigt enligt ärvdabalkens regleringar om förskott på arv, sedan att det givetvis kan uppstå invändningar kring gåvobrevets form och andra ogiltighetsgrunder är en annan fråga, men rent arvsrättsligt är det inga problem. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare