FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/11/2010

Bodelning, äktenskapsskillnad

Hej. Jag ska skilja mig och ska bli utköpt från vår gemensamma villa. Min make ska bo kvar. Stämmer det att vi värderar huset och delar på vinsten efter avdragen(hypotetisk vinstskatt + mäklarkostnad i en framtida försäljning) Därefter hade vi tänkt beräkna lösörets värde och dela på det. Är detta förfarande att rekommendera? Enskilt privat pensionssparande, ska det delas upp?(Vi har inget äktenskapsförord) Om man kommer överrens, måste man ändå göra en bodelning? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Regler kring bodelning hittar du i äktenskapsbalken, ÄktB. (https://lagen.nu/1987:230) Enkelt summerat är händelseförloppet vid en bodelning att man räknar ihop makarnas giftorättsgods var för sig, avräknar sedan för skulder och delar därefter lika på den summan man får efter att ha slagit samman värdet av båda makars giftorättsgods. Detta är dock en mycket förenklad sammanfattning som i praktiken kantas av flertalet regler. Vad det gäller pensionssparande anses allmän pension vara egendom av särskilt slag och undantas med stöd av 10 kap 3 § 1 st ÄktB. Privat pensionssparande ingår däremot i bodelningen. Vid en värdering av en fastighet, i fall av bodelning, räknar man på fastighetens värde bort den latenta skatteskulden som uppstått i och med exempelvis en värdeökning. Det är då det värdet som redovisas för fastigheten, i bodelningen. När det kommer till regler kring hur en bodelning ska förrättas så innehåller inte ÄktB några krav utöver det att över bodelning ska upprättas en handling som skrivs under av makarna, 9 kap 5 § ÄktB. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare