FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/11/2010

Stöld ur obevakad restaurantgarderob

Min skinnjacka stals från en obevakad restaurantgarderob. Ca 80-90 gäster som abonnerat restauranten hängde sina ytterkläder i garderoben. Det fanns anslag "Vi kan ej ansvara för kläder m.m. i garderoben". Har jag rätt till ersättning från restauranten?

Lawline svarar

Om du inte har betalat för att få hänga in jackan i garderoben och garderoben var obevakad så har du inte rätt till ersättning (inget avtal har ingåtts angånde inlämnandet i garderoben mellan dig och restaurangen och därför kan restaurangen inte göras ansvariga för stölden). Har du däremot betalat för tjänsten, dvs. inlämnandet i garderoben, så är restaurangen ansvarig för dina kläder även om de satt upp en lapp där de friskriver sig från ansvar. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare