Stöld av garderobsbricka

Hej, min flickvän tappade/blev avstulen sin lapp till garderoben på Krogen. Någon hämtade sedan ut hennes jacka och väska. dumpade allt utom mobilen under en bil. Så polisen hittade jackan och väskan men ingen mobil. Då undrar jag , har hon någon chans till ersättning för mobilen som var värd 5500 kr ?

Lawline svarar

Föremål som lämnas in mot betalning i en bevakad garderob är att se som deponerat gods, för vilket man får ett värdepapper i form av en garderobsbricka för som ska uppvisas som bevis för rätten att utfå föremålen ur garderoben. Krogen och kunden ingår därmed ett avtal vid inlämnandet av kläder i utbyte mot garderobsbrickan, att krogen ska utge föremålen till den som uppvisar garderobsbrickan. Om krogen inte kan anses ha handlat försumligt, gjort fel, brutit mot detta avtal, om de istället måste anses ha uppfyllt vad som ålagds dem genom avtalet så kan de inte göras ersättningsansvariga för stölden, då det åligger kunden att ha uppseende över garderobsbrickan. 15 och 32 §§ Konsumenttjänstlagen (https://lagen.nu/1985:716) Om Krogen av någon anledning ska anses ha handlat försumligt vilket resulterat i och varit orsaken till att föremålen utlämnats till fel person kan vad Allmänna Reklamationsnämnden uttalat i ett liknande fall åberopas. Dvs att det får anses vara allmänt känt att något ansvar för förvaring av värdeföremål inte kan förväntas i allmänna garderober, om något sådant inte särskilt har avtalats. I detta fall gällde frågan om nycklar och ID-kort skulle anses vara sådana värdeföremål. Allmänna Reklamationsnämnden menade att med hänsyn till de stora kostnader som förlust av nycklar och ID-kort kan medföra finner nämnden att även nycklar och ID-kort skall anses vara av ett sådant värde att garderobsinnehavaren inte kan förvänta ta ansvar för dessa. (https://lagen.nu/arn/2001-4783)(Mobiltelefoner kan troligen anses falla inom samma kategori.) MVH
Angelica HageRådgivare