Förskott på arv

Hej! Jag fick 2003 en fastighet av min mor i gåva. Hur kommer detta att drabba mig när min mor avlider? Kan mina övriga två syskon kräva att jag ska betala tillbaka värdet på fastigheten till dom och vad ska i så fall värdet beräknas på? Är det värdet på fastigheten vid gåvotillfället som gäller? Jag har tidigare läst följande: För att en gåva skall anses vara likställd med ett testamente förutsätts att den är gjord med hänsyn till framtida dödsfall. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna. Hur vet jag om denna gåva kan räknas som testamente. Min mor lever än idag. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, För frågor gällande arv och testamente är ärvdabalken, ÄB tillämplig. (https://lagen.nu/1958:637) Det är inte ovanligt att det i samband med arvskifte uppmärksammas gåvor som arvlåtaren givit bröstarvingar under sin livstid. Huvudregeln enligt 6 kap 1 § ÄB är att sådana gåvor är att se som ett förskott på arv. Det är då inte enbart rena gåvor som beaktas utan även exempelvis försäljning av egendom som skett till ett underpris. Detta är dock en presumtion som kan brytas om din mor uttrycker att gåvan inte är att se som förskott på arv. Detta behöver inte göras i samband med att gåvan fullbordas utan kan även ske i efterhand. En sådan vilja kan uttryckas såväl skriftligt som muntligt även om det ur bevissynpunkt alltid är bättre att ha något skriftligt. Om din mor inte uttryckt någon vilja om att gåvan inte är ett förskott på arv så kommer troligtvis den fastighet du mottagit att räknas som ett förskott på arv. Vad som händer då är att värdet på fastigheten vid gåvotillfället kommer att räknas in i kvarlåtenskapen efter din mor och sedan räknas av på din arvslott. Om en bröstarvinge mottagit en gåva vars värde är så stort att det överstiger arvslotten behöver inte denne återbära överstigande belopp, 6 kap 4 § ÄB. Något som i vissa fall kan bli aktuellt då bröstarvingar inte kan få ut sin laglott, på grund av att kvarlåtenskapen har minskats genom en gåva, är att klandra gåvan enligt 7 kap 4 § ÄB. Bröstarvinge måste då väcka talan vid domstol inom ett år från bouppteckningens avslutande. Det räcker med andra ord inte att begära jämkning hos gåvomottagaren. Att göra en gåva gällande mot gåvomottagaren på ett sätt som detta är endast aktuellt om gåvan går att likställa med testamente. Det kan till exempel vara om gåvan givits i samband med att din mor blivit allvarligt sjuk. Med den information jag har är min bedömning att gåvan inte är att likställa med testamente med tanke på att den givits 2003. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare