Förskott på arv till barn och barnbarn

Hej Jag har en fundering. Jag har två systrar. Vår mamma är död. Nyligen dog vår mormor. Morfar är också död. Vi fick papper där mammas del (pengar) delas på oss tre syskon och mormors andra tre barn. Mormors saker, så som smycken, silver etc är redan delat, min ena syster och mormors tre barn har fått det. Alltså har jag och min ena syster inte fått ta del av detta. De hävdar att mormor gav bort allt innan hon dog. Kan de gå till så, eller ska deras gåvor dras av? Till han som har bouppteckningen har de sagt att det inte fanns något kvar efter mormor, men till oss har de erkänt vad de har fått. Tacksam för lite råd hur jag ska/kan gå vidare med detta!

Lawline svarar

Gåvor innan arvlåtaren gick bort ska i vissa fall dras av från arvtagarens arv. Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken, ska vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Se https://lagen.nu/1958:637 Är mottagaren en annan arvinge t.ex. ett barnbarn till arvlåtaren, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs. De föremål som din syster fått er mormor skall alltså inte avräknas på hennes arv, då hon inte är bröstarvinge till din mormor. Däremot kan din mormors andra barn, få förskott på arv avräknat, om inte din mormor föreskrivet att sakerna inte ska ses som förskott på arv eller om det med hänsyn till omständigheterna framstår som främmande att din mormor haft för avsikt att sakerna skulle avräknas på framtida arv. Viljeförklaring om att avräkning inte ska ske behöver inte ha viss form. Det kan därmed vara svårt för dig att bevisa att din mormor menade att gåvorna skulle ses som förskott på arv. Enligt 20 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) ska bouppteckning upprättas senast tre månader efter dödsfallet. Blir en ny tillgång känd efter att bouppteckningen förrättats eller upptäcks annan felaktighet i bouppteckningen, skall tilläggsbouppteckning förrättats inom en månad. Hur lång tid har det gått sedan bouppteckningen upprättades? Kanske är det inte för sent för att göra ändringar i bouppteckningen. Ta upp detta med den som upprättade bouppteckningen. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare