Testamente av egendom till sambo

Försag på hur man skriver ett testamente. Vill testamentera min bostadsrätt till min sambo.

Lawline svarar

Ditt testamente kan få olika konsekvenser beroende på hur din familjesituation ser ut. Jag utgår i det följande från att du inte har några egna barn och därmed kan fritt testamentera din egendom till vem du vill. Ett testamente skall upprättas skriftligen med två vittnen. I deras närvaro skall du skriva under testament.Vittnena ska bestyrka handlingen med sina namn. Vittnena ska känna till att handlingen är ett testamente, men det behöver inte känna till innehållet. Se 10 kap. 1 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637 Testamentsvittnena bör vid sina namn anteckna yrke och hemvist. De bör också nedskriva datum och tiden för bevittnandet. Hur du väljer att utforma testamentet är fritt så länge du håller dig till formkraven i 10 kap. 1 § ÄB. Du skriver helt enkelt ner hur du vill ha det efter din bortgång. Var så tydlig som möjligt, så att risken för eventuella missförstånd minskas. Vill du även att din nuvarande sambo ska ärva bostadsrätten, även om förhållandet skulle ta slut av någon anledning? Detta bör också tas upp i tetstamentet. Till exempel att förutsättningar för arv av bostadsrätten är att ni var sambos vid dagen för din bortgång eller dylikt. Om du vill vara säker på att allt blir rätt kan du kontakta en jurist som upprättar testamentet åt dig. Även banker brukar erbjuda denna typ av tjänst. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare