Varumärkesintrång hävdas på blogg som skriver om företag

Jag har startat en blogg där jag och besökare skriver information angående ett företags varor, tex pris. De kräver nu att jag stänger ner den pga av varumärkesintrång. På min sida hade jag formuleringen ”Allt om Sveriges bästa varuhus XXX”.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag har lite svårt att läsa ut en riktigt fråga av din text men jag antar att du vill veta om företaget i fråga verkligen har rätt när de hävdar att du begår varumärkesintrång. Svaret på den frågan är att det har de troligtvis inte. Den lag man stödjer sig mot när man försöker hävda varumärkesintrång är varumärkeslagen och den kan du läsa här: https://lagen.nu/1960:644. Enligt 4§ i denna lag förutsätts att användandet av varumärket sker i näringsverksamhet. Utifrån hur du beskriver din blogg tror jag inte att den kan kallas för näringsverksamhet. Därför är många av de "recensions-sajter" man ser på nätet också lagliga och ägnar sig inte åt varumärkesintrång. Detta beror dock lite på om man helt "privat" driver sajten eller om man exempelvis tjänar pengar på reklamintäkter etc. Jag hoppas att detta hjälpt dig.
Joel DahlquistRådgivare