Rätt till laglott vid förälders död

Vi är fyra särkullbarn. När vår mor avled 2002, erhölla mina tre syskon ca 20 000 kr vardera. Maken sitter i orubbat bo. Bouppteckning, testamente, äktenskapsförord samt ett antal försäkringar finns upprättade. Vart vänder jag mig för att få ut min del i arvet efter min mor. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, För frågor gällande arv och testamente är ärvdabalken, ÄB tillämplig. (https://lagen.nu/1958:637) Vid en makes död är huvudregeln att den efterlevande maken ärver den avlidne med fri förfoganderätt. Bröstarvingar får då del av sitt arv efter föräldern genom efterarv vid den efterlevande makens död. Om det, som i de här fallet, finns särkullbarn har dessa rätt att få ut sin del redan vid sin förälders död enligt 3 kap 1 § ÄB. Detta förutsatt att särkullbarnet inte avsått sin rätt till arv enligt 3 kap 9 § ÄB. Om så gjorts har även särkullbarnet rätt till efterarv då den efterlevande maken avlider. Har arvlåtaren inskränkt bröstarvingars arvsrätt genom testamente har dessa alltid rätt till sin laglott, enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten består av halva arvslotten. Är ni fyra syskon har ni med andra ord rätt till en åttondel var av den avlidnes kvarlåtenskap. För att få ut sin laglott måste man dock begära jämkning av testamente enligt 7 kap 3 § ÄB. Detta måste ske inom sex månader efter det att bröstarvingarna delgivits testamentet. Det är då tillräckligt att arvingen inom föreskriven tid ger testamentstagaren sitt anspråk till känna. Då jag inte har någon preciserad information om situationen kan jag inte ge en närmare bedömning än att du troligtvis inte har någon möjlighet att få rätt till arv på grund av den preskriptionstid på sex månader. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare