FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/11/2010

Vilka skulder skall räknas av vid bodelning?

Hej, Jag var tidigare gift och jobbade underden tiden på sjön och var skattebefirad. Jag och min exfru åtnjöt då min lön och de extra pengarna. vi var sambeskattade och räntan för vårt hus flyttades över till henne. 2008 gjorde skatte verket en revision och fan att jag INTE skulle varigt skattebefriad och jag fick betala in 350000kr i rest skatt. detta delades med min ex fru under vår skiljsmässa. nu 2010 fick jag ytterligare resterande 75000kr i rest skatt från samma tid. Saken är nu den att min ex fru nu vägrar dela på detta belopp och hävdar att jag måste ta henne till domstol för att få pengarna. Hur kan man gör det och skulle det funka? vad skall jag göra?

Lawline svarar

Hej, Vilken egendom och vilka skulder som skall ingå vid en bodelning framkommer av äktenskapsbalken (1987:230), nedan kallad ÄB I ÄB 9 kap 2 § beskrivs den så kallade kritiska tidpunkten. Regeln säger att bodelning skall genomföras med utgångspunkt i makarnas egendomsförhållanden vid den dagen då talan om skilsmässa väcktes i domstol. Det är alltså makarnas tillgångar och skulder vid denna dag som skall leda till ett slutgiltigt resultat av egendomsfördelning, se https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1 Frågan om din skatteskuld som härstammar ifrån tiden innan den kritiska punkten men inte fastställs förrän tiden efter skall ingå i bodelningen är en svår fråga. Frågan har faktiskt varit uppe på högsta domstolens bord. I rättsfallet NJA 1971 s. 85 fastslog högsta domstolen att skatteskulden, oavsett om den blivit fastställd till beloppet, var att anse som en skuld tillkommen före den kritiska tidpunkten. Således skulle ni vid bodelningen ha delat på även denna skatteskuld. Jag rekommenderar dig att påtala detta för din exfru. Kan ni inte komma överrens finns möjlighet att framföra krav på beloppet genom att driva en fullgörelsetalan vid tingsrätt. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare