FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/11/2010

Urkundsförfalskning?

Min man har ändrat i en rapport från ett övervakningsföretag. Denna rapport har han sedan använt som bevisföring i ett civilrättsmal i Belgien. Har han begått urkundsförfalskning?

Lawline svarar

Hej, Då jag inte känner till den Belgiska strafflagstiftningen kommer jag att utreda vilka möjligheter svensk domstol enligt svensk lag har att döma din man för urkundsförfalskning. Huruvida belgiska domstolar kan åtala och straffa eventuellt brott är dock relevant för att bedöma handlingens straffbarhet även i Sverige, se nedan. Brottet urkundsförfalskning beskrivs i BrB 14 kap 1 §, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1 Det finns fyra rekvisit som måste vara uppfyllda, dessa är: 1. Det måste röra sig om en viss typ av handling (en urkund). 2. Det måste ha vidtagits vissa förfalskningsåtgärder. 3. Förfalskningen måste leda till fara i bevishänseende. 4. Din man måste haft uppsåt att genomföra dessa handlingar. Att det eventuella brottet har vidtagits utanför svenskt territorium hindrar ej svenska domstolar ifrån att ingripa då de har domsrätt enligt BrB 2 kap 2 § 1 mom samt 2 kap 2 § 2 st, se https://lagen.nu/1962:700#K2P12 Paragrafens bestämmelser innebär att om din man är svensk medborgare och handlingen även är kriminaliserad i Belgien kan svenska domstolar lagföra brottet, detta kallas för den aktiva personalitetsprincipen. För att bestämma huruvida din mans handlingar uppfyller de fyra ovanstående rekvisiten krävs egentligen mer information, men av det du berättar kan man dra vissa slutsatser. Rapporten definieras helt klart som en urkund och är en handling som faller under brottets skyddsområde. Förfalskningsåtgärder kan förutom huvudfallet att skriva under med någon annans namn vara till exempel att falskeligen ändra äkta urkund genom tillägg eller borttagande av någon del av den äkta texten. Att den förfalskade rapporten använts vid bevisföringen inför en domstol uppfyller föga förvånande det tredje kravet om fara i bevishänseende. Även om din mans handlande uppfyller alla dessa objektiva kriterier så är beteendet ändå inte straffbart om det inte fanns något uppsåt i dessa gärningar. Han måste alltså ha handlat med vilja och insikt. Vid en övergripande analys av det beskrivna händelseförloppet anser jag att din mans handlande uppfyller kriterierna i BrB 14 kap 1 § och att svenska domstolar har möjlighet att lagföra honom för hans handlande. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare