FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/11/2010

Gallring ur misstankeregistret

Hej! Jag blev i våras misstänkt för ett brott, där maximistraffet ligger på 2 år i fängelse. Jag blev dock aldrig dömd för brottet, utan utredningen lades ner. Jag undrar hur länge jag kommer att stanna kvar i misstankeregistret?

Lawline svarar

Hej! Person som har varit säkerligen misstänkta för ett brott finns med i misstankeregistret, 1 paragrafen lag om misstankeregister (https://lagen.nu/1998:621). Straffet på brottet spelar ingen roll, utan det är alla brott som finns med i brottsbalken och brott som ger minst böter men som står i annan lag, exempelvis narkotikabrott. Även brott som har begåtts utomland och som motsvara ett brott i brottsbalken eller brott som ger minst böter i annan lag omfattas om brottet ska åtalas i Sverige, 3 paragrafen lag om misstankeregister. Enligt 13 paragrafen lag om misstankeregister ska uppgifterna tas bort om förundersökningen läggs ner och inget åtal väckts för att misstanke inte längre finns mot personen. Det betyder att så fort som förundersökningen läggs ner och åtal inte väcks, så ska personen tas bort ifrån misstankeregistret. Andra anledningar till att personen inte längre finns med i registret är att åtal har väckts men lagts ner för att det inte längre finns någon misstanke mot personen. Personer försvinner även från registret om domstolen har dömt i målet och domen har vunnit laga kraft, alltså inte blivit överklagad. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare