Bistånd till begravningskostnader

Hej Min pappa gick bort för cirka sex månader sedan. Det visade sig att han hade stora skulder och få tillgångar (bl.a en fastighet dock lågt värde). Dödsboet sattes i konkurs och en advokat blev utsedd som konkursförvaltare. Inga pengar kommer att kunna betalas från konkursen och därför har jag ansökt om ersättning från kommunen för begravningskostnader. De tillgångar som fanns har gått till konkurskostnader. Har jag rätt att få ersättning från kommunen för begravningskostnader?

Lawline svarar

Hej! Det är för mig svårt att säga om dödsboet har rätt till försörjningsstöd till begravningskostnader eller inte utifrån de uppgifter du har lämnat. Jag tänker dock berätta för dig hur en biståndsbedömning vanligtvis görs samt hur du skall gå tillväga om du är missnöjd med socialtjänstens beslut. Tillgångarna i dödsboet ska i första hand användas till betalning av begravningskostnader. I de fall då dödsboet helt eller delvis saknar tillgångar _kan man ha rätt_ till ekonomiskt bistånd till begravningskostnader som möjliggör en värdig begravning. Rätten till bistånd till försörjning och livsföring i övrigt, dit begravning räknas, står inskriven i Socialtjänstlagen. Enligt gällande riktlinjer beviljas bistånd till begravningskostnader med maximalt 50 % av prisbasbeloppet, det innebär högst 21 200 kronor år 2010. Vad som anses vara en värdig begravning varierar från kommun till kommun. När socialtjänsten gör en bidragsbedömning tar de hänsyn till vilka tillgångar som fanns på dödsdagen, d.v.s. innan eventuella skulder betalats. Inga räkningar bör därför betalas förrän det är klarlagt att tillgångarna först täcker begravnings- och bouppteckningskostnaderna. Kostnader för begravning och bouppteckning är alltså prioriterade skulder. Dödsboet har alltid rätt att ansöka om bistånd till begravningen. Socialtjänsten är skyldig att pröva en sådan ansökan och lämna ett skriftligt beslut i ärendet. Är man inte nöjd med kommunens beslut kan man överklaga till Förvaltningsrätten. Ett överklagande ska göras skriftligt. Någon särskild blankett behövs inte och överklagandet kan göras mycket enkelt. Behöver man hjälp med överklagandet är socialtjänsten skyldig att ge den hjälpen. Överklagandet skickas till det socialtjänstkontor som beslutat i ärendet och ska inkomma till socialtjänsten senast tre veckor efter att man fick beslutet. Socialtjänsten bedömer om beslutet ska omprövas eller inte. Om beslutet inte omprövas skickar socialtjänsten det tillsammans med överklagandet till Förvaltningsrätten för prövning. Hoppas jag har kunnat vara till din hjälp. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare