Sekundosuccession

Min moster avled nyligen. Hon var gift men hade inga egna barn. Hennes man har ett barn i ett tidigare aktenskap. Har jag som den enda levande slakting pa hennes sida ratt till arv efter henne. Om hon har upprattat ett testamente

Lawline svarar

Din moster make ärver henne enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Han ärver dock inte med äganderätt, utan med fri förfogande rätt, vilket innebär att hennes arvingar har rätt att ärva honom vid hans bortgång. Se https://lagen.nu/1958:637 Du har i egenskap av systerbarn till din moster, rätt att ärva hennes make vid hans bortgång enligt 3 kap. 2 § ärvdabalken. Du har rätt till hälften av den efterlevande makens tillgångar. Givetvis kan din moster ha upprättat ett testamente som säger annorlunda. Eftersom din moster inte har några egna barn, kan hon fritt testamentera sin egendom till till vem hon vill. Kanske har hon testamenterat sin egendom till sin make med äganderätt? I sådana fall ärver du inget efter din moster, och det är således hans arvingar som ärver honom.
Lina RadovicRådgivare