Gåva och upprättande av gåvobrev

Hej, Min mor vill skänka mig 500.000:- och detta ska inte vara förslott på arv men som enskild egendom. Måste man meddela banken ngt när hon skänker mig pengarna eller kan vi upprätta ett gåvobrev efter hon fört över pengarna?

Lawline svarar

Hej! Aktuella regler finns bl.a. i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB). Av 6 kap. 1 § ÄB framgår att en gåva från arvlåtare till en bröstarvinge skall avräknas från gåvomottagarens arvslott som förskott på arv, såvida inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit fallet. Enligt denna regel presumeras en gåva från arvlåtare till bröstarvinge utgöra förskott på arv. Arvlåtaren kan bryta presumtionen genom att exempelvis ta in en föreskrift i ett gåvobrev om att gåvan ej ska utgöra förskott på arv. Det innebär att gåvan då inte har någon påverkan på gåvomottagarens framtida arvslott. Vilken egendom som utgör makars enskilda egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Enligt 7 kap. 2 § 2 p. ÄktB utgör egendom, som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkor om att egendomen ska vara enskild, gåvomottagarens enskilda egendom. Jag råder er att upprätta ett tydligt gåvobrev med uppgift om gåvovillkoren, dvs. att gåvan ej ska utgöra förskott på arv samt att egendomen ska vara enskild. Det är i dessa fall viktigt att det finns ett skriftligt dokument som bekräftar gåvogivarens avsikt med gåvan. Gåvobrevet fungerar då som ett bevis om det i framtiden skulle uppkomma tvist angående gåvans beskaffenhet. Utöver gåvovillkoren bör ni ta in uppgifter om vad gåvan består av, gåvogivarens och mottagarens personuppgifter samt underskrifter av både givare och mottagare. Ni behöver inte underrätta er bank om den aktuella gåvan. Jag råder er ändå att ta kontakt med banken eller en jurist innan gåvan fullbordas, eftersom det kan vara bra att få hjälp med att upprätta ett gåvobrev så att detta blir korrekt utformat. ÄB hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Jens LidénRådgivare