Separationsrätt till egendom i motpartens konkurs

Ett aktuellt fall i Örebro län har aktualiserat behovet av skriftligt avtal för vinterförvaring av vinterdäck.Kunder som lämnat in däck för förvaring kan inte styrka sitt ägande inför konkursförvaltaren. Hur ska ett sådant avtal lämplgen se ut?

Lawline svarar

Hej,

Det som blir aktuellt i din fråga är huruvida du har separationsrätt till dina däck emot förvararens borgenärer. För att separationsrätt skall föreligga måste dels anspråket på egendom avse ett individuellt bestämt föremål. Det måste även vara identifierbart hos innehavaren.

Då du lämnat in dina däck är detta individuellt bestämd egendom. Genom ett avtal mellan dig och förvararen styrks att du lämnat in däck som tillhör dig, samtidigt som din ställning stärks i fall tvist med förvararen skulle uppstå.

Det som kan bli problematiskt är huruvida dessa går att identifiera hos förvararen. Speciellt om de förvaras tillsammans med flertalet andra snarlika däck. Det förmodligen enklaste sättet att uppnå det kriteriet är om förvararen på något sätt märkt ut att just de däcken, som du lämnat in för förvaring, tillhör dig. Detta får gärna ske så tydligt som möjligt.

Om inte dessa två kriterier är uppfyllda är tyvärr sakrätten förlorad. Som jag ser det så finns det ingen baksida med att skapa ett skriftligt avtal mellan dig och din motpart.

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare