Att överklaga kommunfullmäktiges beslut om ny översiktsplan

_ Det gäller överklagande av ny översiktsplan i kommunen. Jag har ingett skriftliga synpunkter under utställningstiden av planen vilken nu har godkänts av kommunfullmäktige. Jag har nu tänkt att överklaga beslutet som jag i viss del inte accepterar. Till vilken instans skall jag nu överklaga. Länsrätten eller länsstyrelsen och skall jag bara överklaga den del av översiktsplanen som jag är emot. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Kommunfullmäktiges beslut att anta ny översiktsplan får överklagas av samtliga kommunens medlemmar i enlighet med bestämmelserna om laglighetsprövning i 10 kap Kommunallagen (KL), se 13 kap 1 § 1 p Plan- och Bygglagen (PBL). Detta innebär en begränsad prövning: i huvudsak får överklaganden grundas endast på brister i den formella hanteringen. Det är således själva lagligheten i beslutet som prövas. Överklagandet skall ske hos förvaltningsrätten (som sedan 15 februari 2010 ersätter länsrätterna). Det är även till förvaltningsrätten som själva överklagandeskriften skall lämnas in, se 10 kap 1 och 5 §§ KL. I Ditt överklagande skall Du ange de omständigheter som Du stöder Ditt överklagande på, dvs. den del av översiktsplanen Du anser är felaktig och varför. Prövningen kommer sedan att kretsa enbart kring det påstådda felet och de omständigheter som gör att beslutet är felaktigt. Domstolen kommer inte självmant att ge sig in på någon allmän laglighetskontroll av det överklagade beslutet. Lycka till! Vänligen,
Sofie BjärtunRådgivare