Om laglott

Min far har skrivit ett testamente där hans sambo ska få sitta i orubbat bo. Måste jag vänta till hon avlider innan jag får ut min laglott?

Lawline svarar

Bröstarvingar (den avlidnes barn) har alltid rätt att få sin laglott, dvs. hälften av den arvslott de skulle fått om det inte hade funnits ett testamente. Har en förälder testamenterat bort sina tillgångar till någon annan än sina barn, kan barnen begära jämkning av testamentet för att skydda sin laglott, enligt Ärvdabalken 7 kap. 3 § (https://lagen.nu/1958:637). Då din fars sambo inte är din mor så gäller för dig som särkullbarn att du har rätt att få din laglott genast (gemensamma barn har rätt till efterarv). Både särkullbarn och gemensamma barn kan begära jämkning av testamentet för att skydda sin laglott. Laglottsjämkningen ska enligt Ärvdabalken 7 kap. 3 § och 14 kap. 5 § (https://lagen.nu/1958:637) begäras inom sex månader efter det att barnet har fått delgivet testamentet. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare