FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2006

Föreligger nyttjanderätt?

Vad är nyttjande rätt? Jag och mina syskon är ägare till ett småhus som vår mamma ägde, Mamma dog för ca två år sedan och nu kräver vår pappa nyttjande rätt på huset. De skilde sig 1987 och bodelning skedde men vi har aldrig sett papper eller hört talas om att vår pappa fick nyttjande rätt till huset. Nu hävdar han att han att han har nyttjande rätt till huset och att vi därför endast kan sälja huset efter hans död!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Med nyttjanderätt avses rätt till hyra, arrende, servitut eller lån. Att man innehar denna rätten måste givetvis kunna bevisas. Er far måste således kunna visa att så är fallet. Oftast upprättas handlingar vid bodelning. Det bästa är annars att ni vänder er till tingsrätten för att få nyttjanderättens existens fastställd. Då är det er far som måste bevisa att han innehar nyttjanderätt.

Frågan är då om det familjemässigt är värt att gå till domstol. En fördel är att ni en gång för alla får fastställt hur det ligger till och förhoppningsvis kan lämna det därhän.

Lycka till i ert beslut.

Med vänlig hälsning

Rådgivare