Utfående av laglott

Hej. Min far har avlidit, jag är särkullbarn. Testamente finns. Min fars önskemål är att jag inte gör mitt arv gällande, och om jag ändå gör det gällande ska jag erhålla endast min laglott som min fars maka ska bestämma. Är det korrekt att man får skriva så? Hur ska jag göra? Jag vill ha mitt arv eller min laglott enligt lagen!

Lawline svarar

Hej, Det finns i svensk rätt en testationsfrihet som ger testatorn rätt att efter eget tycke fördela sina kvarlåtenskaper. Testationsfriheten är dock inte oinskränkt. En bröstarvinge, d.v.s. avkomnling till den avlidne, har enligt huvudregeln rätt att få ut sin laglott vid arvsfördelningen av kvarlåtenskapen trots att testatorn uttryckt en annan önskan. Laglotten utgör hälften av det arv som bröstarvingen har rätt till enligt lag, se ÄB 7 kap 1§, https://lagen.nu/1958:637#K11. Vad denna rätt utgör i detta enskilda fall beror på hur många andra bröstarvingar det finns efter din far. Barnen till den avlidne tilldelas lika mycket var av kvarlåtenskapen, se ÄB 2 kap 1§ 2 st. Hälften av denna egendom utgör laglotten och kan ej testamenteras bort. Det är således ej din fars maka som avgör hur mkt din laglott uppgår till. Att du är särkullebarn innebär att du genast har rätt att utfå din laglott, utan att invänta den efterlande makans bortgång, se ÄB 3 kap 1§ 1 st. Detta förutsatt att den efterlavande makans egendom efter bodelningen ej understiger 4 prisbasbelopp, se ÄB 3 kap 1§ 2 st. Sist men inte minst ska nämnas att du måste påkalla jämkning av testamentet för att utfå din laglott. Detta måste göras inom 6 månader från det att du delgavs testemantet, 7 kap 3§. Med Vänlig Hälsning
Samuel LundbergRådgivare