Gäller sambolagen för mig och min pojkvän?

Gäller sambolagen för mig och min pojkvän trots att jag var skriven på annan ort när vi köpte bostadsrätt?: Lång historia kort: 2005 flyttade jag in i killens hyresrätt, 2006 blev jag skriven på annan ort pga studier men bodde hos han på helger och sommarlov, 2008 köpte han en bostadsrätt där vi båda har bott tills nu, jag var dock skriven på annan ort fram till 2009 men bodde hos honom (oss) på helgerna. Vi har gemensam ekonomi men han har betalat bostadsrätten. Vad gäller för oss? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej! Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett partsförhållande och har ett gemensamt hushåll. Detta innebär att kravet för att räknas som sambor är ni skall ha bott tillsammans under en längre tid samt ha en gemensam ekonomi och dela vardagliga sysslor. Vad jag förstår har ni i alla fall bott tillsammans sedan 2009 och ni har en gemensam ekonomi och därmed gäller sambolagen se https://lagen.nu/2003:376 mellan er. Dock behöver det nödvändigtvis inte innebära att bostadsrätten ingår vid en eventuell bodelning då en bostad endast utgör samboegendom om den har förvärvats för gemensam användning vilket följer av 3 § sambolagen se https://lagen.nu/2003:376. Eftersom du endast bodde där relativt sporadiskt innan köpet av bostadsrätten och även efter köpet torde det vara svårt att påvisa att en intention om gemensam användning existerade. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare