FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/10/2010

Jämkning av bodelning i internationellt äktenskap?

Hej om en man med svensk medborgare gifter sig med en kvinna från utlandet och hon flyttar hit för att bo tillsammans. Efter drygt ett år vill mannen skilja sig men han har inte skrivit något äktenskapsförord och mannen undrar nu ifall de skiljer sig om han måste dela med sig sina tillgångar i form av aktier som han har skaffat innan de gifter sig? tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Till att börja med kan det konstateras att det finns en internationell prägel på din fråga. Detta gör att tillämpliga regler kring svensk domstols kompetens samt svensk lags tillämplighet måste redovisas. Enligt 2 § lag (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållande (LIMF) finns det flera omständigheter som gör en svensk domstol behörig att ta upp och avgöra en bodelningstvist likt den du beskriver ovan. Fem olika punkter beskriver anknytningar till Sverige som är relevanta, jag är övertygad om att situationen ovan faller under i alla fall punkt 2, se https://lagen.nu/1990:272#P2S1 Då det står klart att svensk domstol är behörig att pröva tvisten är nästa steg att reda ut vilket lands lag som är tillämplig. Här säger 4 § LIMF att om makarna inte avtalat om någonting annat så gäller lagen i det land där de tog hemvist efter giftermålet, se https://lagen.nu/1990:272#P4S1. Eftersom paret i frågan bosatte sig i Sverige vet vi alltså att svensk bodelningsrätt skall tillämpas och då kan jag gå vidare och svara på din fråga. Enligt huvudregeln i 7 kap 1 § äktenskapsbalken gäller i att all egendom som innehas av makar är giftorättsgods, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad skall enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken allt giftorättsgods ingå, se https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. När alla skulder avräknas på både mannens och kvinnans sida skall resultatet enligt 11 kap 3 § äktenskapsbalken läggas samman och delas på hälften, se https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1. Enligt den allmänna giftorätten skall alltså mannen i situationen ovan dela med sig av hela sin förmögenhet oavsett när egendomen har införskaffat. I och med att svensk rätt nu är tillämplig finns det dock ett undantag till denna huvudregel i 12 kap 1 § äktenskapsbalken. Undantaget säger att i den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods, se https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1. Bestämmelsen är svårtillämpad eftersom det är svårt att jobba fram klara riktlinjer när en regelrätt bodelning får anses som oskälig. Syftet med regeln är att undvika äktenskap enbart för att tjäna pengar, därav är den främst tillämplig på äktenskap som varat under fem år och där skillnaderna i nettoförmögenhet är mycket stor mellan parterna. Förutsättningarna för en eventuell jämkning av bodelningen är för omfattande för att ingående diskuteras här, men vid en första anblick anser jag att omständigheterna i fallet ovan kan vara av det slaget att en jämkning av bodelningen till mannens fördel kan bli aktuell. Hoppas mitt svar har hjälpt dig på vägen! Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare