Kränkning av laglott

En mamma ger ett av sina fyra barn en sommarbostad i gåva, kan de andra tre kräva sin laglott av den som får huset?

Lawline svarar

Hej! Ja, de kan kräva sin laglott från den som har fått en gåva som anses vara ett förskott på arv om deras laglotter därmed kränks och gåvan som har getts kan likställas med ett testamente. Enligt 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken presumeras gåvor till en bröstarvinge under arvlåtarens livstid utgöra förskott på arv. En arvinge som har fått ett förskott behöver som utgångspunkt inte återbetala någon del av förskottet och detta även om förskottet skulle vara större än hans arvslott se 6 kapitlet 4 § Ärvdabalken. Från denna huvudregel görs dock undantag om gåvan som har getts leder till att de övriga arvingarna inte kan utfå sina laglotter. Om gåvan medför att en annan bröstarvinge inte får ut sin laglott och syftet med gåvan kan likställas med ett testamente så kan således förskottsarvingen i sådana fall bli skyldig att betala tillbaka det som fattas se 7 kapitlet 4 § stycke 1 Ärvdabalken. För att en gåva skall anses vara likställd med ett testamente förutsätts att den är gjord med hänsyn till framtida dödsfall. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna. Laglotten är hälften av arvslotten se 7 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken. Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637#K7 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare