FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/10/2010

Upprättande av bodelningsavtal

Hej! Jag undrar ifall det finns några form-krav på hur ett bodelningsavtal mellan sambor ska utformas för att vara giltigt. Jag tänker främst på hur man skriver när man vill överlåta sin del i den gemensamma villan på den andra sambon? Detta för att det ska registreras hos inskrivnings-myndigheten så att lagfarten kan överföras.

Lawline svarar

Hej! Ja, det finns krav som man skall följa för att ett avtal om bodelning mellan två sambos skall vara giltigt. Dessa är dock inte omfattande. En bodelningshandling som upprättats med anledning av att ett samboförhållande upphör kan utgöra fångeshandling om bodelningen förrättas _skriftligen_ av båda samborna _gemensamt_ och handlingen är _egenhändigt undertecknad_ av dem båda. Dessa formkrav framgår av 20 § Sambolagen som hänvisar till bestämmelser i Äktenskapsbalken. Utöver dessa minimikrav kan ni utforma ert avtal efter eget behag. Ni skall sedan ge in bodelningshandlingen i _original_ och en _bestyrkt kopia_ skall bifogas lagfartsansökan. Jag råder er dock att kontakta en jurist som kan hjälpa er att utforma ert avtal. Länk till Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Länk till Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230#K9P5 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare