Samboegendom

Är sambo och skall separera. Hon har en bil som står i hennes namn men vi båda har betalat på bilen och anser därmed att vi är samägare av bilen och skall därför dela den mellan oss. Hon behåller bilen men skall köpa ut mig. Bilens värde 153 000. skuld på 100000 kvar på bilen. Hur mycket skall hon ge mig i pengar om hon vill behålla bilen?

Lawline svarar

Enligt 3§ Sambolagen utgör sambos gemensamma bostad och bohag samboegendom. Den gemensamma bohagen består enligt 6§ Sambolagen av möbler, hushållsmaksiner och annat "inte lösöre" som är avsett för det gemensamma hemmet. Sådant som är avsett _uteslutande _för den ena sambons bruk ingår inte i samboegendomen. En bil ingår inte i samboegendomen varför din f.d. sambo inte har någon skyldighet att köpa ut dig. Enligt 9§ Sambolagen kan man vid samboförhållandets upphörande avtala om att saker som egentligen är samboegendom inte ska vara det. Det ni vill är tvärtom, att ta med saker som inte är samboegendom i delningen. Ni är självklart fria att avtala om att du ska köpas ut ur bilen, men det sker då på avtalsrättslig och inte familjerättslig grund.
Frida LarssonRådgivare