FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/09/2010

Underhållsskyldighet för barn

Jag är sambo med min kvinna, och vi har inga barn gemensamt, men hon har två som har egna lägenheter, sedan tidigare, dom är i åldern 19-22. Är hon försörjningsskyldig till dem (den yngre går i skola, och har socialbidrag) vilket också min sambo (mamman) har?

Lawline svarar

Hej! Frågor om föräldrars underhållsskyldighet för sina barn regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB). Jag tolkar din fråga som att din sambos två barn är 19 respektive 22 år. Av 7 kap. 1 § 1 st FB framgår att en förälder ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och förälderns samlade ekonomiska förmåga. Enligt 7 kap. 1 § 2 st FB varar en förälders underhållsskyldighet i princip till dess att barnet fyllt 18 år. Om barnet går i skolan efter det att han eller hon har fyllt 18 år är föräldern underhållsskyldig under den tid som skolgången pågår, dock längst till dess att barnet fyller 21 år. Märk väl att begreppet skolgång i detta fall avser studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig utbildning. Universitets- eller högskolestudier omfattas ej. Din sambo är med andra ord i princip underhållsskyldig för det barn som är 19 år och som inte har avslutat sin skolgång, under förutsättning att barnet genomför en grund- eller gymnasieutbildning eller liknande. Underhållsskyldigheten ska enligt 7 kap. 1 § 1 st FB motsvara barnets behov och din sambos samlade ekonomiska förmåga. Underhållskyldighetens omfattning är alltså beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Det är svårt för mig att dra några slutsatser om underhållsskyldighetens omfattning med ledning av informationen i din fråga. Underhållsskyldigheten för det barn som är 22 år har upphört enligt 7 kap. 1 § 2 st FB. FB hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Vänligen,
Jens LidénRådgivare