FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2010

Bodelning och makes övertaganderätt av gemensam bostad

Hej. Min man ägde en lantbruksegendom när vi träffades. Min mans farbror bodde på gården tills han dog 2006. Vi har varit gifta i 9 år. Vi har tillsammmans renoverat delar av fastigheten och flyttade in 2008. Renoveringer pågår fortfarande. Vad händer om vi skiljer oss? Har jag giftorätt i fastigheten? Jag önskar bo kvar.

Lawline svarar

Hej! Regler om äktenskapsskillnad och bodelning med anledning därav finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Då ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad ska makarnas egendom enligt huvudregeln fördelas mellan dem genom bodelning, se 9 kap. 1 § ÄktB. Av 10 kap. 1 § ÄktB framgår att det endast är makarnas giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. All egendom som en make äger, oavsett om egendomen anskaffades innan äktenskapets ingående, utgör giftorättsgods såvida egendomen inte är enskild (7 kap. 1 § ÄktB). I 7 kap. 2 § ÄktB anges de grunder på vilka egendom kan vara enskild. En makes egendom kan vara enskild på grund av exempelvis ett äktenskapsförord mellan makarna eller till följd av ett villkor av någon annan än någon av makarna i gåva eller testamente, se 7 kap. 2 § 1-3 pp. ÄktB. Det finns ingenting i din fråga som tyder på att fastigheten utgör enskild egendom. I det följande förutsätter jag därför att fastigheten utgör giftorättsgods. Den ska följaktligen ingå i en eventuell bodelning. Bodelningens genomförande består av två stadier, dels beräkningen av vardera makens andel i boet (andelsberäkningen), dels fördelningen av den egendom som ska ingå i bodelningen på lotter för varje make (lottläggningen). Vilken egendom som tillfaller makarna genom bodelningen avgörs genom lottläggningen. Huvudregeln vid lottläggningen framgår av 11 kap. 7 § ÄktB. Denna bestämmelse stadgar att varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar. Det finns dock en särskild bestämmelse i 11 kap. 8 § ÄktB beträffande makarnas gemensamma bostad. Denna bestämmelse innebär att den make som bäst behöver egendomen har rätt att överta en gemensam bostad som tillhör den andra maken, om ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna kan anses skäligt. Den första frågan som måste ställas vid tillämpning av 11 kap. 8 § ÄktB är huruvida den aktuella fastigheten utgör makarnas gemensamma bostad. Avgörande är om byggnaden är avsedd som makarnas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Sedan ska en behovsprövning göras för att avgöra vilken make som bäst behöver den gemensamma bostaden. Vid denna bedömning spelar en rad olika faktorer in, t.ex. vem av makarna som ska ha den faktiska vårdnaden över eventuella barn, makarnas ålder, hälsa och vem av makarna som har lättast för att skaffa en ny bostad. Till sist ska en prövning företas för att avgöra om övertagandet kan anses vara skäligt. Det kan vid denna prövning finnas faktorer som talar emot en övertaganderätt. Dessa faktorer kan exempelvis vara att den aktuella bostaden är den andre makens släktgård eller föräldrahem och liknande omständigheter. För att avgöra om övertagandet är skäligt måste sådana faktorer vägas mot den övertagande makens behov av att få bo kvar i den gemensamma bostaden. Sammanfattningsvis kan sägas att du vid en eventuell bodelning har rätt att få den aktuella fastigheten i avräkning på din lott (dvs. rätt för dig att bo kvar) om 1. fastigheten utgör er gemensamma bostad, 2. du har bättre behov av bostaden än din make, och 3. övertagandet med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses vara skäligt. Som framgått ovan är denna bedömning beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Av din fråga framgår att fastigheten sannolikt utgör er gemensamma bostad. I övrigt kan jag ej ge ett absolut svar på om du vid en eventuell bodelning har rätt att överta fastigheten enligt 11 kap. 8 § ÄktB. ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Jens LidénRådgivare