Fråga om gemensamt köpt TV

Hej! Jag undrar vad som skulle gälla om jag och en vän som jag bor hos gemensamt köpt en TV, men att jag betalade hela tv:n... måste jag då dela med mig av värdet på den om jag flyttar?

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga beror på vilken relation du har till din "vän". Om ni bara är just vänner finns det ingen juridisk skyldighet för dig att dela med dig av värdet på en TV som du själv har betalat för. Det finns en långsökt väg för din vän att hävda det, genom att påstå att ni underförstått avtalat att TV:n var för gemensamt bruk och att du betalade den i utbyte mot att vännen betalade annat. Detta är dock troligtvis en svår väg. Den enda solklara grunden för att du skall "dela med dig" vid en utflyttning är om ni så att säga är mer än vänner. Kravet enligt Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) är då att ni haft ett "parförhållande och har gemensamt hushåll" samt att TV:n köpts för gemensamt bruk, vilket verkar ha varit fallet här. Tidigare talades det om att man skulle leva under "äktenskapsliknande förhållanden", men det gäller alltså inte längre. Vad det egentligen innebär att vara sambo i juridisk mening är därför inte alldeles självklart och man får göra en bedömning i varje fall för sig. Har ni haft en sexuell relation? Har ni i övrigt en gemensam ekonomi? Om svaret på båda dessa frågor är nej, behöver du inte oroa dig. Om du svarar ja på någon eller båda, finns det åtminstone en viss risk för att ni är sambo i juridisk mening och att ni därför skall dela gemensamt anskaffade saker mellan er vid din utflytt. Jag hoppas att detta hjälpt dig, ställ gärna följdfrågor!
Joel DahlquistRådgivare