FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/09/2010

Vårdnad om barn vid vårdnadshavares bortgång

Hej! Jag och min sambo har ett barn ihop och planerar på skriva över vårdnaden till min syster och hennes pojkvän ifall vi dör. Det svåra är att dom bor i London. Hur kan jag enklast ordna detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om vårdnad om barn återfinns i föräldrabalken (FB) 6 kap, se https://lagen.nu/1949:381#K6. Enligt FB 6 kap 9 § gäller följande. ”Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och en av dem dör, ska den andra föräldern ensam ha vårdnaden. Om båda föräldrarna dör, ska rätten på anmälan av socialnämnden eller när förhållandet annars blir känt anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare." Därvid bör särskilt beaktas under vilka förhållanden barnet har levt och vilka relationer som barnet haft och har till den efterlevande föräldern eller någon annan vuxen person (t.ex. en släkting eller styvförälder). I denna situation tar man hänsyn till om föräldrarna före sin bortgång uttryckt några önskemål om vem de vill se som särskilt förordnad vårdnadshavare, om detta inte är olämpligt, se 6 kap 10a§ 4 st. FB 6 kap 2 a § anger att hänsyn till barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är för barnets bästa, tar man hänsyn till en mängd olika omständigheter i det enskilda fallet. Beroende på hur gammalt barnet är, tar man också hänsyn till barnets önskemål. Man kan således ej ”överlåta” eller testamentera vårdnaden om sina barn i händelse av dödsfall. Sammanfattningsvis är det således en god idé att du och din sambo gör känt att ni önskar att din syster och hennes pojkvän ska få vårdnaden om ert barn i händelse av er bortgång. Ni kan t.e.x. nedteckna era önskemål i en handling som ni förvarar på ett tryggt sätt, men med vetskap om att detta önskemål inte är rättsligt bindande, utan en omständighet som rätten kommer att väga in vid bedömningen av vem som ska anförtros vårdnaden om ert barn. Utgångspunkten är att föräldrarnas önskemål ska följas, om det inte bedöms som olämpligt. Som ovan nämnts är det barnets bästa som är avgörande för beslutet. Hoppas svaret varit till hjälp, Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare