Olovlig affischering på elskåp eventuellt åverkan

Hur tolkas olovlig, permanent affischering rättsligt? Är det åtalbart? Den aktuella situationen gäller fastlimmat flygblad på elskåp inom en bostadsrättsförenings tomtmark med länkar till ett flertal websidor associerade till ett politiskt parti, dock nämns inte partiet i fråga på flygbladet. Vem är ansvarig? Kan ansvarig utgivare för websidorna ses som ansvarig för affisheringen?

Lawline svarar

Hej! Olovlig affischering kan utgöra den ringa formen av skadegörelse: åverkan. Se lagtext här: https://lagen.nu/1962:700#K12P2S1 . Avgörande är om affischeringen medfört någon varaktig försämring i fråga om skönhetsvärde eller värde i övrigt på det som affischen satts upp. Affischering som är lätt att ta bort och som inte lämnar några märken att tala om utgör alltså inte åverkan. Eftersom elskåp vanligtvis inte har något skönhetsvärde att tala om och i övrigt är ganska tåliga är det förfarande du beskriver nog inte brottsligt. Åverkan är i och för sig ett åtalbart brott. Ansvarig är den som satt upp affischerna, liksom de som förmått den affischerande att sätta upp flygbladen (anstiftan till åverkan) samt de som "med råd eller dåd" hjälpt till att affischera (medhjälp till åverkan). Att man är ansvarig utgivare för en hemsida på Internet som skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen innebär inte att man ansvarar för reklam som hänvisar till hemsidan. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare