Hur kostnad ska fördelas angående bostadsrätt

Hej Jag köpte en bostadsrätt för ett år sedan, för 995'. Min pojkvänn ska nu flytta in och min fråga är vilket som är mest rättvist - Att han ska köpa in sig på halva lånet och lägger in lika mycket som jag har armoterat hitills, eller är det bättre att vi värderar om lägenheten och sedan får han "köpa" in sig för det nya värdet? Till saken hör att lägenheten var något av ett klipp och nu har ökat ca 300' i marknadsvärde sen jag köpte den. Jag vill inte tjäna några pengar på min pojkvänn, men samtidigt vill jag att det ska vara rätt från början, ifall vi skulle separera senare. Mvh Therese

Lawline svarar

Hej! Frågan om vad som är mest rättvist är svår att svara på eftersom rättvisa är en subjektiv bedömning som alla människor har en egen uppfattning om. Frågan är kanske om du verkligen vill att din pojkvän ska äga bostadsrätten tillsammans med dig? Om han blir ägare av bostadsrätten kan det bli svårt att avgöra vid en eventuell separation vem av er som ska bo kvar i bostadsrätten. Kanske är det bättre att du äger bostadsrätten själv men att ni tillsammans delar på kostnaden för vad du betalar för lånet och avgiften månadsvis. Han får betala hälften av vad det kostar att bo i bostadsrätten varje månad. Det låter rättvist och rimligt enligt mig. Efter att ni bott tillsammans några år, kanske det känns bättre att låta din pojkvän/sambo också bli ägare av bostadsrätten. Men innan du eventuellt överlåter en del bostadsrätten till honom bör du söka hjälp av en juridisk sakkunning som kan förklara ytterligare vad det innebär för dig att “dela” din bostadsrätt med någon. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare