FrågaKÖPRÄTTKonsumenttjänstlagen05/09/2010
Rätt att sälja saker som inte har hämtats - när upphör avtalet om kunden inte betalar?
Jag arbetar på ett företag som utför flyttar och även magasinerar bohag.
Vi har haft en del problem med kunder som inte betalat för sin magasinering och undrar nu vad vi kan göra.
Jag har läst lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte hämtats (1985:982), men funderar då på när man kan säga att ett avtal upphört? Är det när den räkning vi skickat inte betalats vid förfallodatum (trots påminnelse) eller kan kunden hävda att avtalet löper vidare?
Vi har tidigare gjort så att vi väntat till att ett par månader gått utan betalning, sedan skickat ett brev med uppmaning att betala och hämta sakerna, annars säljs de efter tre månader. Har vi haft rätt att göra så?
Nu har jag tagit fram ett "avtal" där alla uppgifter om magasineringen finns med, och en mening med att om inte betalning sker enligt vad som är överenskommet, så säljer vi efter tre månader (utan uppmaning). Detta har kunden sedan fått skriva under och vi tar varsitt ex. Vad säger lagen om detta?
Vi vill inte göra något fel, men har samtidigt tröttnat på alla de som räknar med att sakerna ska stå kvar flera år utan att de betalar. Jag är mycket tacksam om ni kunde reda ut vilka rättigheter och skyldigheter vi har i såna här fall!
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare